Zoo City får stor pil ned af!

Her kan alle registrede bruger skrive om de oplevelser de har haft i deres dyrehandel. Så som hvad udvalget er, dyrenes helbredstilstand, forholdene, ris eller ros.
Besvar
Brugeravatar
-Kundun-
Geografisk sted: Århus

Zoo City får stor pil ned af!

Indlæg af -Kundun- » 26-11-2010 20:24:34

Jeg var for nyligt på sjælland, og mig og et par venner tog i Zoo City fordi vi havde hørt det skulle være så stort og fedt.

Aldrig har jeg været så forarget og sur.
Når men kommer ind i forretningen mødes man af denne meget stærke stank - som er en blanding af urin og afføring. En meget skarp lugt, og man får lyst til at holde vejret eller trække vejret gennem næsen.
Vi kommer forbi en "kravlegård" med kaniner og marsvin, hvor små børn har lov til at gå inde. De stakkels dyr bliver jagtet rundt - de ser fuldstændig skræmt ud.
Ved siden af denne "kravlegård" står der en halvstor voliere med 5 eller 6 aber i. Det er for mange aber til denne slags voliere , men ikke nok med det så er der en der mangler noget af fingeren - altså den går rundt med åbnet sår på fingeren, og det ser en smule betændt ud. En anden abe går rundt med så meget betændelse i øjet at der knap nok er noget øje tilbage. Skræmmende at forretningen ikke reagere på det.
Da vi gik lidt videre kommer der pludselig en næste fuldvoksen grøn leguan løbende hen over gulvet med en personale lige i hælene. Personen sprænger bogstaveligt hen over det stakkeles dyr og griber fat (en meget stressende affære for dyret). Derefter tager han dyret og sætter det hen på en sten og siger at det er her den rigtig skal være. Dette sted ar der ingen form for uv lys til dyret. Og man kan se på dyret at det ikke er passet ordentlig. Piggene langs kroppen falder ned langs dyret, og ikke fordi de er for lange til at den kan bære dem, men fordi den er syg. Nu er det så muligt for alle kunder at komme hen og klappe dyret. Endnu en gang meget stressende for dyret.
Vi kommer ind i en form for grotte, her inde ser man en vandagame. Vandagamer skal have lange terrarier hvor de har mulighed for vand de kan ligge sig i. Denne vandagame havde et højt bur, næsten ingen mulighed for at kunne bevæge sig, og den havde ikke en gang en vandskål.
Vi kommer ud af "grotten" og kigger henne ved edderkopperne, har ser man en rosea der går i et regnskovs terrarie, som er så fugtigt at man skulle tro det var til regnskovs frøer. Jeg har ikke så meget forstand på frøer men da vi kom der til så en af mine venner som ved meget om dem at nogle af dem gik i et fuldstændig forkert miljø.
Vi var virkelig forarget og vrede da vi skulle forlade dennne forretning. Vi havde ikke en gang lyst til at gå op på de andre etager og se.
Det er en forretning der ikke har nogen form for forstand på dyr, hvor meget af personalet sikkert ikke en gang er myndig, og sikkert ikke en gang ved hvad de laver.

Nedenunder er der et skilt som siger at der en gang om måned kommer en dyrlæge og holder en eller anden form for foredrag. At denne dyrlæge ikke kan se problemet gør det endnu værre. Synes ikke denne dyrlæge skal have lov at have sit dyrlæge bevís.

Jeg giver Zoo City en stor pil ned af og fraåder stærkt alle at støtte sådan en sted ! - Hvis jeg havde autoritet til det, ville jeg straks få det lukket og give forretning stor bøde for dyrmishandling.

Vil gerne hører andres mening og oplevelser.
Louise Kai
0,0,1 Geochelone pardalis

Giraffen
Geografisk sted: Nord vest Sjælland

Re: Zoo City får stor pil ned af!

Indlæg af Giraffen » 27-11-2010 11:15:02

Handler næsten alt mit foder i zoo zity, og leverer dyr der til i store mængder-alt fra edderkopper, skorpioner og div kryb i form af slanger og øgler.

Leguanen du snakker om, har på toppen af grotten, der hvor vandfaldet løber ned, både adgang til uv lys og varme, hvor han tit sidder og hygger sig i fred og ro. Han er forøvrigt forholdsvis håndvant og ikke specielt forsvars lysten, så mon ikke du overdramatiserer en smule når du mener at man nærmest skal kaste sig over ham for at fange ham, han er som regel til at lokke med en gulerod, så følger han glædeligt med, lige som din påstand om manglende lys og varme også er en lodret løgn, da du åbenbart er i slagte hummør, og ikke har kigget ordentligt efter før du sviner, han var forøvrigt i fin form, både foderstand, farve muskelmasse kontra fedt, glimt i øjet og appetit, da jeg var forbi forleden, så uddyb da endelig hvad du med dine åbenbare dyrelæge/erfaren krybdyrs holder erfaringer, har at sige om hans sygdom?? :roll:

Når du så lige skal brilliere med din viden om vandagamer, anbefales det faktisk at terrarier til disse dyr tilgodeser artens lyst til at klatre, og det anbefales at de holdes i et terrarium af en hvis højde, så her ser jeg intet problem i at dyret går i et højt terrarium, og rent vand er jo også en god ting til disse dyr, så mon ikke vandskålen var ude og blive vasket i baglokalet, og ikke lige var kommet ind igen, grundet kunder i butiken? For den havde da rent vand, da jeg var der forleden!

Op til hamskift hæver jeg altid fugtigheden hos alle mine edderkoper uanset art, så måske roseaen skulle til at skifte ham, siden den havde det lidt fugtigt?

De eneste frøer jeg har set der ude, er nogle farvefrøer ( R amazonica) der går i et exoterra terrarium, og de går fint som de går, med vanddel, bromelier og hvad der ellers skal til, så kan heller ikke her finde belæg for din påstand??

Du har tilsyneladende intet gjort for at spørge ind til disse "tydelige mangler" siden du ikke ved noget om leguanens lys og varme, og ikke fik en pasningsvejledning til en vandagame stukket i hånden, så du kunne blive klogere om dens pasningskrav.

Du skriver ligeledes "Det er en forretning der ikke har nogen form for forstand på dyr, hvor meget af personalet sikkert ikke en gang er myndig, og sikkert ikke en gang ved hvad de laver."
Ja der er da mange praktikanter der ikke aner en skid, men de to der står fast i afdelingen, har jeg faktisk kendt privat gennem 15 år igennem krybdyrshobbyen, så mon ikke de har rimelig styr på hvad de laver? Jeg har da ihvertfald haft flere succesfulde projekter kørende privat med dem bege gennem årene.

Derfor kan jeg kun se din beskrivelse som en gang ligegyldig opkast og usaglig brok!

Det skal lige tilføjes at jeg er allergisk over for pelsdyr, og derfor kun sætter mine ben i krybdyrs afdelingen, så jeg derfor kun kan kommentere på de ting jeg ved selvsyn har set.

Brugeravatar
-Kundun-
Geografisk sted: Århus

Indlæg af -Kundun- » 27-11-2010 15:06:50

Synes ikke du behøves at blive grov.
Jeg giver blot min mening om denne forretning for at andre skal være opmærksomme.

Men den dag jeg var fordi kastet ham fra personaletsig bogstavelig talt hen over leguanen. Og da han satte sig den på en sten sagde han at det er der den plejer at sidde og det er "dens sted".
Piggende ned langs kroppen hang meget slasket ned langs kroppen, og ikke oprejst eller bare halv oprejst. Dette er ikke et godt tegn.

Med hensyn til vandagamer har jeg selv ´haft en og der hørte jeg fra man der havde holdt arten igennem flere år at de skulle holdes i aflange terrarier og med adgang til vand de kan ligge sig i. Hvis de så har været ude og vaske vandskålen har jo selvfølgelig været et uheldigt sammentraf, og vil gerne trække den påstand fra mig, hvis dette var tilfældet, Men det andet står jeg fast ved,

Jeg skriver ikke disse ting for er brokke mig , men blot for pointere at jeg synes det er en for stor forretning, og at det nok har taget overhånd for ejerne.
Jeg ønsker ingen sure miner , men synes det er vigtigt folk er opmærksomme inden de støtter en forretning :)
Louise Kai
0,0,1 Geochelone pardalis

Lilli
Forum Administrator
Geografisk sted: Århus C

Indlæg af Lilli » 27-11-2010 17:12:59

Lad os holde debatten til en debat, man er meget velkommen til at være uenig eller argumentere for at den anden tager fejl. Men lad os holde ord som "ligegyldigt opkast" ude.
Venligst Lilli

Giraffen
Geografisk sted: Nord vest Sjælland

Indlæg af Giraffen » 27-11-2010 17:48:19

Når man sidder og øffer, over ting som man ikke engang har udbedt sig en forklaring på på stedet, og nogle af dem endda er DIREKTE USANDE, kan jeg ikke se at indlægget kan være andet. Det er jo altid let at lukke en mase lort ud, og især når diverse dyrehandlere jo ikke er repræsenterede på diverse fora, hvor de kan forsvare sig.

Vi er rørende enige om at mange dyrehandler, ikke har dyrene under optimale forhold, men så må man jo holde sig fra dem, og så ellers holde sig til privatkøb af dyrene, og så bygge sine terrarier, varmemåtter og uw pærer selv :wink:

Lilli
Forum Administrator

Indlæg af Lilli » 27-11-2010 18:45:40

Forummet er åbent, og alle har ret til at skrive.

Du må meget gerne skrive at det er usandt, eller at du har en anden mening, men ikke nogen bandeord eller personlige angreb, lad os holde os til saglig debat.
Venligst Lilli

Lilli
Forum Administrator

Indlæg af Lilli » 27-11-2010 18:49:58

Helt personlig, så mener jeg også at hvis man finder forhold som udtrykt i første indlæg, så bør man tage fat i personalet og evt hører en forklaring eller uddybning af tilstandene.

Men jeg har nu aldrig ever never mødt en dyrehandler hvor jeg kunne stå inde for deres forhold hele vejen igennem (jeg har dog heller aldrig mødt en zoo eller lign. hvor jeg kunne stå inde for deres forhold hele vejen igennem).
Venligst Lilli

Raavig.c
Geografisk sted: Midtsjælland, Ringsted

Indlæg af Raavig.c » 27-11-2010 21:32:46

Ret skal være ret, zoocity er faldet lidt af på den i forhold til da de åbnede.
Men gør faktisk en del for at optimere.

Omkring primater og pattedyr skal jeg ikke udtale mig, og det er da en rum tid siden sidst jeg var der.

Men skal vi diskutere plads - så har deres krybdyr forholdsvis god plads - ikke altid de passes efter bogen - men nu er det heldigvis ikke ofte at dyrne opholder sig længere tid ad gangen i butikken.

Omkring vandagamer, grøn vandagame (som det jo nok har været) Physignathus cocincinus - så skal arten have meget plads, og adgang til vand.
Men terrariet skal gerne være højt, da arten klatre meget, og tilbringer mere tid aborelt end på jorden.
Så i mangel på bedre ser jeg hellere et højt Terrarie end et langt.

Nu er det jo en virksomhed og derfor er der mangler set i forhold til os hobbyister - og har da hevet fat i dem et par gange.
Skal man noget konstruktivt så ret henvendelse til dem bag kulisserne så at sige.

Leguanen har det normalt fint, og har ikke set tegn på mangel sygdomme - med den "sten" som medarbejderen sagde var hans plads, kan det så ikke være hele den sten opbygning som der referes til?
Jeg har aldrig oplevet ham yderligere stresset.
Christian Raavig
[url=http://www.rreptiler.webs.com]Rreptiler[/url]

leguanfan

Indlæg af leguanfan » 15-07-2013 07:10:45

Nu er denne tråd ved at være af ældre dato, men jeg vi gerne lige tilføje noget her. Jeg kender ikke zoo zity i Rødovre, men de havde kortvarigt en filial i Hillerød, og den var i hvert fald både pæn og ren, og dyrene havde det godt.

Ang. den leguan i taler om der boede i Rødovre afdelingen (og efterfølgende flyttede med ejeren til Hillerød afdelingen) så er det mig der passer den nu. Jeg er kollega med ejeren som ikke længere arbejder i zoo zity. Leguanen er meget kælen og 100% sund og rask. Den spiser af min hånd og jeg går tur med den udendørs om sommeren uden sele, da den kommer når jeg kalder på den.

Så fik vi lige den på plads :-)

Besvar