Pærer springer på grund af overspænding

Her kan alle registrerede brugere stille spørgsmål vedr. Terrarie teknik og indretning
Besvar
ditlev
Geografisk sted: Termestrup

Pærer springer på grund af overspænding

Indlæg af ditlev » 23-12-2017 17:34:11

Jeg kan ikke huske, om jeg har nævnt det før, men ... For nogle år siden blev el-nettet her på Djursland lagt om, så der ikke var luftledninger (ud over de store højspændingsledninger). Det betød, at ledningerne ikke blev revet ned, hver gang det stormede, og at risikoen for lynskader blev meget mindre. Det betød også, rent lokalt, at min netspænding steg fra 230 V til 235-240 V (måske mere), og pærerne hos mine skildpadder fik derfor en meget kort levetid (få dage).

Jeg satte så drosselspoler i serie med pærerne, så jeg får spændingen lidt ned. Og pærerne holder lige så længe som før (længe). Jeg bruger nogen på 68 milliHenry, der kan tåle 1A (så meget kommer jeg aldrig op på) for hver en-tre pærer. Fidusen med at bruge spoler i stedet for effektmodstande er, at effekttabet i en drosselspole er meget mindre end i en modstand. Den bliver derfor ikke særligt varm. Spolerne er anbragt i solide plastkasser, så man ikke får stød.
mvh.

Ditlev V. Petersen

Brugeravatar
peter
Site Admin
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Pærer springer på grund af overspænding

Indlæg af peter » 25-12-2017 18:24:56

Hej Ditlev

Tak for tippet, hvor kan man købe disse omtalte drosselspoler?
Med venlig hilsen
Peter Jensen

Har du problemer med at tilmelde dig forummet så kontakt mig via kontakt siden - se link nederst på siden.

ditlev

Indlæg af ditlev » 26-12-2017 19:30:13

Forretninger der sælger elektroniske komponenter. Jeg købte mine hos noget, der hedder Elfa Distrelec for 16 kr. pr. stk. Men så skal der jo en solid, isoleret kasse oven i, samt ledning og stik. Jeg limede drosselspolen fast i bunden af plastikkassen og loddede ledningerne fast. Et par knuder på indersiden gør det ud for trækaflastning (det kan laves bedre med rigtige aflastningsbøjler).
mvh.

Ditlev V. Petersen

Brugeravatar
peter
Site Admin
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af peter » 26-12-2017 20:12:44

Hej Ditlev

Helt perfekt, tak for svaret :D det skal prøves!
Med venlig hilsen
Peter Jensen

Har du problemer med at tilmelde dig forummet så kontakt mig via kontakt siden - se link nederst på siden.

ditlev

Indlæg af ditlev » 28-12-2017 22:26:59

drossel-2.jpg
drossel-1.jpg
Drosselspolen har to spoler. Jeg bruger kun den ene. Og knuderne er den stil, vi brugte i sløjd for nogen og 40 år siden. Ikke noget man bør gøre (men jeg havde ingen bøjler).
mvh.

Ditlev V. Petersen

Besvar